کد مطلب: 204560
آخرين وضعيت کروناي انگليسي در ايران و جهان/ تفاوت‌هاي کروناي جديد و فعلي را بشناسيد
تاریخ انتشار : 1399/10/18 12:25:33
نمایش : 1142
ويروس کروناي انگليسي در ۴۱ کشور جهان شناسايي شده و موج جديدي از نگراني‌ها راه افتاده است.

به گزارش هفت چشمه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، يک سالي است که از راه رسيده و زندگي مان را از اين رو به آن رو کرده است، ماسک روي چهره ها از اجزاي پوشش ما شده است، ماه هاست دور ديد و بازديد و سفر را خط کشيده ايم و آرزوي سفر و ديدن عزيزان به دلمان مانده است.

حالا درست در روزهايي که کورسوهاي اميد به پايان کرونا با شروع واکسيناسيون در جهان در دل ها روشن شده بود، ردپاي کروناي انگليسي با قدرت سرايت چند برابر در انگليس ديده و اتفاقات يک سال پيش تکرار شد، به تدريج تعداد کشورهايي که ردپاي کروناي انگليسي در آنها  ديده شده بود، افزايش پيدا کرد و حالا ۴۱ کشور جهان مواردي از کروناي انگليسي را گزارش داده اند.

در هفته منتهي به ۲ ژاويه (۱۳ دي) يک نفر از هر ۵۰ نفر به ويروس کرونا مبتلا شده‌ است. اين رقم شامل کساني که در بيمارستان‌ها و مراکز مراقبتي اعلام شده بستري شده اند نمي شود و حال آنکه روزانه و به طور کل ۶۰ هزار نفر در انگليس به کوويد-۱۹ مبتلا مي‌شوند.

تازه‌ترين بررسي اداره آمار ملي انگليس حاکي از آن است از تاريخ ۲۷ دسامبر (۷ دي) تا ۲ ژانويه (۱۳ دي) يک ميليون و ۱۲۲ هزار نفر از افرادي که در خانه هاي مشترک زندگي مي کنند، به کوويد-۱۹ مبتلا شده بودند. اين رقم شامل افرادي نيست که در بيمارستان‌ها، مراکز مراقبتي يا ساير مراکز درماني اقامت دارند. در حال حاضر شمار مبتلايان به ويروس جديد کرونا هم در انگليس به بالاترين سطح رسيده است.

شناسايي اولين مورد از کروناي انگليسي هم در ايران تاييد شد و حالا نگراني هاي از افزايش موارد ابتلا به اين ويروس وجود دارد.

تمهيدات ايران براي مقابله با کروناي انگليسي

حميد بعيدي نژاد در توييتي با اشاره به شيوع نوع جهش يافته ويروس کرونا در انگليس که تعداد مبتلايان در اين کشور را به حدود ۶۰هزار نفر در روز رسانيده بود، گفت: دولت انگليس در سطح کل کشور قرنطينه عمومي و سراسري اعلام کرد و مدارس، دانشگاه ها، ادارات و مراکز عمومي را بلافاصله بعد از ايام تعطيلات سال نو براي حداقل يکماه و نيم ديگر تعطيل کرد.

وي ادامه داد: ‏ايران از هفته ها قبل و به موقع سفرهاي مستقيم و غيرمستقيم از مبدأ انگليس به مقصد ايران را به حالت تعليق درآورد. در ايران فقط يک نفر مبتلا به نوع انگليسي ويروس جهش يافته شناسايي شده که تحت درمان است.

بعيدي نژاد گفت: ورود مسافرين از مبدأ انگليس به ايران تا اطمينان از کنترل اين ويروس در تعليق خواهد بود.

کروناي انگليسي

چند مورد کروناي انگليسي در ايران شناسايي شده است؟

سعيد نمکي وزير بهداشت اظهار کرد: در مورد ويروس جديد جهش يافته اعلام کردم که اولين مورد از اين ويروس را که توسط يکي از هموطنان ما از انگليس وارد شده بود شناسايي کرديم. خوشبختانه حال عمومي فرد مبتلا، خوب است و وخامتي هم ندارد.

وزير بهداشت بيان کرد: در کشور به غير از اولين موردي که شناسايي کرديم و موردي از نزديکان وي که تست‌هاي پيگيري آن انجام مي‌شود، هنوز موردي از ويروس جديد انگليسي در کشور نداشته ايم. ترديد ندارم که با همدلي، وفاق و صميميتي که بين ما، ائمه جمعه و روحانيت معزز کشور برقرار است به عنوان ياران و ياوران قديمي نظام، انقلاب و مردم، اين طوفان را پشت سر خواهيم گذاشت.

عليرضا رئيسي معاون وزير بهداشت وزير بهداشت درباره خبر شناسايي دومين مورد کروناي انگليسي در ايران گفت: نخستين مورد ابتلا به کروناي انگليسي که شناسايي شد ما اطرافيان و همسر ايشان را که علامت دار بود تست کرديم و کروناي همسر اين فرد مثبت بود.

وي افزود: نمونه کروناي اين خانم به انستيتو پاستور ارسال شده است و سکانس ژني کوويد ١٩ همسر فرد مبتلاي به کروناي انگليسي در حال بررسي است و نتيجه آن فردا مشخص مي شود و هنوز ابتلاي نفر دوم به کروناي انگليسي هنوز تاييد نشده است و در انتظار نتيجه سکانس ژني کرونا ويروس هستيم.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: هيچ کس در سنندج به کروناي انگليسي مبتلا نشده و نفر اول که ابتلاي او به کوويد ١٩ تاييد شده در تهران است.

کروناي انگليسي جوان‌ترها را بيشتر گرفتار مي‌کند

وي تاکيد کرد: اين ويروس، جوان تر‌ها را بيشتر گرفتار مي‌کند و از يک جهت حُسن است که شايد مرگ و مير کمتري داشته باشد، اما با مرگ و مير وحشتناکي که در اروپا و انگليس مي‌بينيم، نمي‌توانيم به اين مورد هم خيلي اطمينان داشته باشيم، خودمان و همکاران مان نگراني‌هاي بسيار جدي در مورد بيماري کوويد ۱۹ داريم. يکي از نگراني‌هاي ما، تغييرات جهشي در ويروس است. الان مرتب در قسمت‌هاي مهم ويروس، دچار جهش مي‌شود.

نمکي گفت: هر روز گزارشات جهش ويروس را در کل جهان مي‌خوانيم و در کشور خودمان نيز جهش‌هاي متنوعي از ويروس ديده ايم، اما تا چند روز پيش که انگليسي‌ها جهش در قسمت پروتئيني يا اسپايک ويروس که مي‌تواند به مخاط بچسبد و خودش را در بخش‌هاي مختلف بدن جايگزين کند را گزارش کنند، جهش‌ها در قدرت بيماري زايي و مرگ زايي ويروس خيلي نقش عمده نداشت.

وزير بهداشت ادامه داد: جهش‌ها تا پيش ازگزارش ويروس انگليسي، قدرت سرايت را بالا مي‌برد، اما در بيماري زايي و مرگ زايي، نقش مهم و حساسي نداشت، اما امروز متاسفانه اتفاقاتي که براي ويروس مي‌افتد، جهش در قسمت‌هايي از ويروس است که مي‌تواند به مرگ زايي و بيماري زايي ويروس بسيار کمک موثري کند. يکي از نگراني‌هاي ما و همکاران اين است که جهش‌هاي ويروس، ما را گرفتارتر کند، اما تنها کاري که مي‌توانيم انجام دهيم، تشديد رعايت دستورالعمل‌ها است.

جهش کرونا در انگليس

محمد طاهري متخصص ميکروب شناسي و استاديار دانشگاه علوم پزشکي ابن سيناي همدان بيان کرد: مطالعات اوليه نشان مي دهد اين ويروس در افراد زير ۲۰ سال به ويژه کودکان بيشتر بروز پيدا مي کند، با اين توصيف که از ابتداي اپيدمي ويروس کرونا تاکنون دو ميليون کودک به کوويد ۱۹ مبتلا شدند که نيمي از اين موارد در يک ماه گذشته و به دنبال شيوع کروناي انگليسي ثبت شده که نشان مي دهد اين نوع از ويروس تمايل بيشتري براي آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي همدان ادامه داد: با توجه به تفاوت بدن انسان با ويروس از نظر ژنتيکي، ويروس توان تحريک بدن و ايجاد تغييرات تصادفي خفيف يا شديد در آن را براساس ژنتيک جديد موجود در بدن دارد.

 طاهري اظهار کرد: تغييرات تصادفي در زيست و فعاليت ويروس امري طبيعي است و تغيير و توالي ويروس بستگي به شرايط بدن انسان دارد، به نحوي که خود را با بدن انسان(ميزبان) تطبيق مي دهد.

تشخيص اولين مورد کروناي انگليسي در انستيتو پاستور ايران

مصطفي صالحي وزيري، ويروس شناس و رئيس ازمايشگاه مرجع کشوري کرونا در انستيتو پاستور ايران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شناسايي اولين مورد کروناي انگليسي در انستيتو پاستور ايران اظهار کرد: ١۶ دي ماه اولين مورد ويروس با واريانت کروناي معروف به انگليسي در يک بيماري که از انگلستان به ايران سفر کرده بود انستيتو پاستور ايران مورد تاييد قرار گرفت.

وي افزود: در کشور انگلستان که تدابير شديد براي کنترل کرونا اعمال کرده بودند ولي موفق به مهار اپيدمي نشده بودند، توالي ژنتيکي ويروس توسط مراکز تحقيقاتي مختلف در اين کشور مطالعه شد و مشاهده کردند که واريانتي از ويروس در حال گردش بوده است که داراي جهش متعدد در طول ژنوم ويروس است و اين واريانت که از سپتامبر در حال گردش در اين کشور بوده است را حدود سه ماه بعد گزارش کردند.

توانايي تشخيص  کروناي انگليسي با کيت هاي کرونا وجود دارد؟

عضو هيات علمي مرکز تحقيقات بيماري هاي نوپديد و بازپديد انستيتو پاستور ايران درباره توانايي تشخيص کروناي انگليسي با کيت‌هاي کروناي موجود در ايران گفت: تست هاي تشخيص مولکولي PCR که تنها بر پايه شناسايي يک ژن s يا اسپايک ويروس کرونا طراحي شده اند، مي توانند براي شناسايي اين واريانت، به درستي عمل نکنند و جواب منفي کاذب بدهند اما خوشبختانه ما در کشور تمام کيت‌هاي تشخيص کرونايمان، ۲ ژن را شناسايي مي کنند و جاي نگراني براي تشخيص اين واريانت با کيت هاي تشخيصي ملکولي موجود نيست.

 رئيس آزمايشگاه مرجع کشوري کرونا در انستيتو پاستور ايران ادامه داد: کيت هاي PCR موجود فقط مي توانند حضور RNA ويروس را در نمونه مورد بررسي مشخص کنند و براي تشخيص واريانت انگليسي نياز به مطالعات تکميلي است که اين امکانات در حال حاضر در انستيتو پاستور ايران و چند مرکز ديگر وجود دارد و نيازي به گسترش آن در تمام کشور هم نيست و در همه جاي دنيا هم مراکز خاصي بررسي و پايش جهش هاي ويروس هاي در گردش را انجام مي دهند.

وي با اشاره به برخي نگراني‌ها درباره تاثير احتمالي جهش‌هاي ويروس بر واکسن ها گفت: واکسن ها بر اساس واريانت‌هاي قبلي ويروس توليد شده اند و جهش هاي جديدي در پروتئين s يا ژن اسپايک رخ داده و عمده واکسن ها بر اساس همين پروتئين توليد شده اند و احتمال اينکه اين جهش ها بر روي اثربخشي واکسن ها را زير سوال ببرند، بسيار کم است اما بايد اين احتمال کم را در نظر گرفت و مطالعات تکميلي انجام داد.

شيوع کروناي انگليسي در جهان

اما و اگرهاي ابتلاي مجدد بهبوديافتگان به کروناي انگليسي

وي درباره احتمال ابتلاي مجدد به کروناي انگليسي در بهبود يافتگان گفت: يکي از اقدامات که مي تواند انجام داد اين است که سرم افرادي که به کوويد ۱۹ مبتلا شده بودند و آنتي بادي دارند گرفته شود و اگر انتي بادي بدن آن ها بتواند ويروس جهش يافته را خنثي کند، نگراني ها درباره اثربخشي واکسن‌ها و ابتلاي مجدد از بين مي رود.

صالحي وزيري در پاسخ به اين سوال که کروناي انگليسي علائم متفاوتي در افراد ايجاد مي کند؟، گفت: تاکنون علائم متفاوتي در مبتلايان به ويروس جهش يافته در انگليس گزارش نشده است.

خطر موج سهمگين تر کرونا در کشور

مهرداد بابايي سخنگوي ستاد کروناي دانشگاه علوم پزشکي البرز گفت: تجربه نشان داده هر موج جديد کرونا از موج قبلي بدتر بوده و قدرت سرايت بيشتري داشته است به همين دليل از مردم انتظار مي‌رود با رعايت توصيه‌هاي ساده مانع از بروز موج جديد کرونا شوند.

وي با اشاره به اينکه برودت هوا احتمال شيوع بيماري‌هاي ويروسي از جمله کرونا را افزايش مي‌دهد، افزود: با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي از جمله حفظ بهداشت دست، رعايت فاصله اجتماعي، استفاده از ماسک و عدم حضور در مکان‌هاي عمومي مي‌توانيم از بروز موج چهارم کرونا جلوگيري کنيم.

اين مسئول توضيح داد: تجربه نشان داده هر موج جديد کرونا از موج قبلي بدتر بوده و قدرت سرايت بيشتري داشته است به همين دليل از مردم انتظار مي‌رود با رعايت توصيه‌هاي ساده مانع از بروز موج جديد کرونا شوند.

در شرايطي که احتمال شيوع کروناي انگليسي و همزماني آن با موج زمستانه کرونا وجود دارد، جز رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي، استفاده از ماسک، رعايت فاصله گذاري اجتماعي و پرهيز از حضور در تجمعات چاره ديگري نداريم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg